Thursday 24 March 2011

renung sekejap..

~termangu aku sorang2 mlm nie, sedang asyik dengan lagu dari laptop aku nie ntah macam mane pikiran aku nie terpikir lak ape yea hukum lelaki memakai rantai,gelang tau cincin emas????persoalan nie selalu bermain dalam pikiran aku,bukan aku anti tau perjudis pada lelaki macam nie tp..ntahla sebagai umat islam aku ase terpanggil tu mnasihati tau berbincang walaupn aku tau aku nie xde la pndai sangat bab agama,tp lau ckit2 tu pndai la..lehla tuk bekalan diri sdiri.


percaya atau tidak orang sekarang dh xreti nk bezakan haram dengan halal dah..lau kite g shopping complex majoritinye remaja2 lelaki nie gemar memakai rantai,gelang,cincin maupn subang.bg dorang pakai rantai tau gelang nie nmpk kiut,macho tapi apakah hukumnye???kaum lelaki haram memakai rantai tau gelang skali pun ia dperbuat bukan dari emas.nie sebab rantai tau gelang tu adalah perhiasan khusus bg kaum pmpuan.oleh demikian lelaki yg memakai rantai tau gelang tu adalah perbuatan yg myerupai pmpuan,hukum lelaki myerupai pmpuan adalah haram dan berdose besar.dulu mase skolah dulu ustazah aku selalu bising kat budak2 lelaki kt dalam kelas aku,haram kai rantai,gelang tau cincin nie..bab pe ustazah aku selalu bising bab budak2 lelaki kat lam kelas aku tu semua ek degil nk mampus..bukan nk dengar sebaliknye wat xtau jea,masuk telinga kanan kuar telinga kiri hampeh! kadang2 kesian gak aku tengok ustazah aku tu puasla die bising2 tp budak2 nie dengar ngan xdengar jea..so..memang  tiap kali kelas agama xmustahil telinga aku nie pn naik bernanah bile ustazah membebel dan naik hafal aku dengan kate2 ustazah aku tu..


aku bukan ape,aku sebenarnye xsuke tgk lelaki pakai rantai2 tau gelang nie,maybe bab pengaruh ustazah aku tu kuat gaknye la..haha tapi pape pn aku berterima kasih kt ustazah aku tu skurang2nye die mjlnkn tggjwb die sbg pendidik dan jgk sbg org islam.aku pun xtau napela persoalan nie bermain dalam pikiran aku maybe sebelum aku bke blog nie ade someone telepon aku,myatakan die mne2 die g die bwk rantai die tu,ermm xpasal2 aku jd mcm ustazah aku dah td..tula padan muke! degil! tp pape pn aku mtk maaf sgt2 kt die bkn nk aib tau memalukan die tp sbg manusia aku rase aku ade hak tuk memberi teguran..aku tau aku pun xsempurna,tapi selagi aku tau selagi tula aku try kongsikan ape yg aku tau.nasib baikla someone tu xmarah tau terase haty ngan kate-kate aku sebentar tadi..hehehe nasib die leh terima..


so...kesimpulan disini,hukum lelaki memakai rantai,gelang subang tau cincin haram jadi sebagai umat islam kite kenala patut ape yg dilarang dlm islam..janganla kite try meniru orang2 barat,dorang sume tu nak merosakkn kite jea..so..masing2 dah besar dah matang leh pikir mne baik mne buruk.kalu kate2 aku kat ats nie ade myinggung hty orang len aku mintak maafla ek xde niat pun niat aku nak kongsi sesama manusia je tapi lau xleh terima aku penduli apew..hahhaaha

No comments:

Post a Comment